Putsa silver – Putsa som de professionella gör


Kan du putsa silver korrekt? Du kanske undrar varför du aldrig kan få dina gamla smycken att skina som om de vore nya? Kanske undrar du varför ett 150-kronors silverobjekt på en marknad inte har något av den glans och yta som ett nytt 1 200 kronors föremål i en guldsmedsaffär har?
Nå, låt mig snabbt ta dig igenom den process som proffs jobbar med för att ge smycken sin vackra finish.

Hur en juvelerare arbetar med att polera samt putsa silver och guld

När ett smycke eller annat föremål kommer tillbaka från gjutningen och har små metallflisor kvar på kanterna eller om det är ojämnt och ser ut som om det har blivit sandblästrat, gör jag följande för att ge det en slät och fin yta.

10 steg till silverputsning


1. Jag börjar med en tung fil för att ta bort skarpa flisor och de rester som finns kvar från gjutningen.

2. Nästa steg är att använda en lätt metallfil för att fila föremålet så slätt som möjligt. Jag använder även runda, fyrkantiga och triangulära filar för att nå svåråtkomliga delar av föremålet.

3. Därefter använder jag sandpapper av olika kvaliteter. Jag börjar med ett mellangrovt sandpapper och slipar hela föremålet. Nästa steg är att göra samma sak ytterligare en gång, nu med ett finare sandpapper.

4. Sedan placerar jag föremålet i en tumbler med slipmedel, ofta bestående av små metallkulor och spetsiga bitar av rostfritt stål samt en vattenlösning. Där poleras föremålet – vanligen i flera timmar.

5. När trumlingen är klar övergår jag till att använda ett slipband, för att kunna slipa håligheter och fördjupningar där mina andra verktyg inte når till. Jag trär in slipbandet genom hålen för att polera insidan av dem. Det är ett krävande arbete som tar mycket tid och som jag inte är förtjust i att göra.

Tripoli-polering

6. Nästa steg är att använda en mekanisk fettpolermaskin. Den kallas Tripoli, och kommer faktiskt ursprungligen från Tripoli och den används för att polera föremålet.

7. Efter Tripoli-poleringen stoppar jag föremålet i ett ultraljudsbad med en lösning av varmt vatten och diskmedel, för att rengöra det från alla rester av fettpoleringen.

8. Sedan är det dags för ytterligare en polering, nu i en polishmaskin som kallas Rouge. Det är en röd polish som ger mina föremål en högglansig yta.

9. Åter till ultraljudsbadet för att i ca 20 minuter avlägsna rouge-polishen. Sedan torkar jag, försiktigt, föremålet med en mjuk trasa.

10. Äntligen är det dags för den sista finpoleringen för hand. Med hjälp av en impregnerad mjuk trasa och den sista manuella poleringen ger jag mina föremål en praktfull, gnistrande finish.

Det är det hela! Nu är det klar och jag lägger försiktigt föremålet eller smycket i ett skrin – utan att röra det med fingrarna. Oftast bär jag handskar, så att det inte blir några fingeravtryck på föremålet.

Om du nu har burit din vigselring dygnet runt i tio år och tar av dig den för att försöka polera den, så förstår du kanske varför du aldrig kan komma i kapp mig.